Sabtu, 09 Mei 2009

Wawancara Khayal Due

Orang Riau Juara Maraton Se Dunia

Banyak orang tidak tahu, bahwa di Riau mempunyai atlit maraton terhandal di dunia. Beliau dengan kecepatan yang luar biasa memukau ribuan bahkan jutaan pasang mata manusia di dunia ini. Namun demikian, beliau tidak pernah mengembar-ngembor kehebatannya, apalagi mintak bonus atas prestasinya. Tidak sama dengan atlit sekarang ini, baru mendapat perunggu dah macam ayam betine berkotek mintak dihargai. Maaf, tak elok bercakap mengenai keburukkan orang de.
Untuk menyelidik kebenaran itulah, beberapa wartawan dalam mau pun luar negeri sibuk mencari sumber di Riau. Selidik punye selidik, rupa-rupanya orang Riau yang mencatat sejarah olah raga dunia itu berasal dari Bengkalis. Tentu saudara-saudara tahu kan orangnya? Kalau tak tahu, besok pagi siap-siaplah menyediakan kain putuh untuk kain kafan, alias pendek umur.
Singkat mukadimah, segerombolan wartawan itu pun menyerbu Bengkalis, untuk mencari Yung Dollah. Penat wartawan mencari Yung Dollah, namun Yung Dollah tidak juga ditemukan. Untuk melepas penat mereka, para kuli disket itu pun beristrirahat di sebuah kedai kopi di pasar Bengkalis. Mereka duduk-duduk sambil menghirup kopi. Salah seorang wartawan dari Prancis bertanya kepada salah seorang masyarakat tempatan yang juga sedang mengopi di kedai kopi itu dengan menggunakan bahasa Prancis. Tapi maaf, para pembaca, kalau ditulis dalam bahasa Prancis, tentu mike tak ngerti, sebab penulis juge tak mengerti. Tak sabo lagi nak dengo wawancara itu? Nga, bacelah sepuas hati wawancara wartawan Prancis dengan masyarakat tempatan, tak lain tak bukan adalah Yung Dollah di bawah ini:

Maaf Pak, Bapak kenal dengan Yung Dollah?
Ape pulak tak kenal, die tu kan orang yang sangat terkenal di seantaro dunia ini. Selain itu, die juge orang yang paling ganteng di dunia. Kalau tak kenal die, alamat hidup orang tersebut tak selamat.
Jadi Bapak tahu dimana dia berada sekarang ini?

Eee...lebih dari tau.
Bisa Bapak tunjukkan kepada saya?

Bisa beno.
Kalau begitu, kita pergi sekarang juga Pak?

Dikau ni tak nyabo-nyabo, macam kere tecolik belacan pulak.
Ini penting Pak. Kalau saya tidak dapat mewawancarai Yung Dollah, maka saya akan dibuang kerja.
Eng alah, sian Dikau ni ye. Muke lawo, tapi penakut.
Pak tolonglah, Pak.

Baik aku kasi tahu, tapi bayo kopi aku ni ye?
Ya Pak.

Akulah Yung Dollah tu. Dikau ni tak kenal pulak dengan aku, padahal waktu Dikau kecik dulu aku nilah yang meneman Dikau main congkak.
(Wartawan Prancis terkejut). Jadi Bapak Yung Dollah? Auuuuu...

Dikau kene ape? Kene sawan babi?
Tidak Pak. Orang Prancis kalau kaget seperti itu. Pak jangan kasi tahu kepada wartawan lain, ya.
Kenape pulak?
Wawancara ini sangat penting. Jadi kalau yang lain tahu, maka tidak jadi kejutan lagi wawancara ini dan koran kami cume laku di negeri kami saja. Kalau mereka tidak tahu, otomatis koran kami dicari-cari orang di dunia.

Oooo, kalau begitu, aku mintak kopi lagi ye?
Terserah Yung sajalah. Bisa kita mulai wawancara kita ini Yung?

Siapa pulak melarang! Kalau ade orang melarang Dikau bercakap dengan aku, kasi tahu aku!
Maksudnya, kita mulai wawancara kita ini, Yung.

Aku dari tadi dah siap dah, Dikau aje belum bertanye kepade aku. Pakakallah Dikau ni budak Prancis, kalau budak Bengkalis dah aku lempang dah. Cepatlah mulai, jangan tergangge aje!
Ba...ba...baik Yung. Betul Yung pernah ikut lomba maraton se dunia?

Ee, betulah, ape pulak tak betul. Dari siape Dikau tau?
Dari kawan Yung, Muhammad Ali.

Ali, Ali. Dah aku cakap jangan beritau orang lain, tapi dicakap die juge. Budak tu palinglah. Ape lagi kate Ali pade Dikau?
Kata Muhammad Ali, waktu itu Yung juaranya. Apa betul Yung?

Aku sebenonye malas menceritekan kehebatan aku mase lalu, tapi karene Dikau bertanye, terpakselah aku jawab. Betul kate Ali tu, tak salah lagi. Waktu itu umou aku, kalau tak salahlah, bau 17 taun. Ratu Elizabat II langsung memberikan surat lombe tu kepade Yung.
Ratu Elizabit kenal dengan Yung?

Ape pulak tak kenal. Die tu kan kawan akrab same almarhumah mak. Seminggu sekali, Elizabit tu datng ke Bengkalis mencari udang pepai. Kate Elizabit, die seminggu sekali harus makan sempolet dan sompolet tak pakai udang pepai tak sedap. Sebab itulah die ulang-alik ke Bengkalis ni. Kalau die sibuk, almarhumah maklah yang nganto udang pepai ke Inggris.
Pakai apa almarhumah mak Yung ke Inggris?

Ai, Dikau tak tau de? Kami tu dulu punye kapal selam, tapi karene selalu Yung main buat jung (kapal main-mainan) depan parit umah Yung, kapal selam tu pun berkarat. Sekarang kapal selam tu dah diambik Elizabit lagi untuk cucu-cucu die main jung di depan istana mereke. Apa nak cakap, tuannye mintak, tentulah kami kasi. Sebenonye Dikau nak nanye hubungan keluarga Yung dengan Ratu Elizabit atau nak nanye Yung ikut lombe maraton?
Sebanarnya semua cerita Yung mau saya tanyakan, tapi karena waktu terbatas cukup saja tentang maraton itu, Yung. Di negara mana lomba maraton itu diadakan, Yung?

Di negara...kejap ye, aku lupe. Nga...aku ingat, di negara Afganistan.
Afganista? Kenapa surat lomba itu diantar oleh Ratu Elizabit?

Kisahnye panjang tu, tapi Yung singkatkan aje. Waktu perang dunie kedue, di Bengkalis ni payah buat KTP. Yung pening dan Yung cakap same almarhumah mak Yung, waktu itu almarhumah mak sedang nyulam dengan Ratu Elizabit di planto umah Yung. Yung pun memberanikan diri bercakap kepade almurhumah mak, “Mak, Dollah pening tak ade KTP ni Mak. Kalau ada pemeriksaan oleh tentara, matilah Dollah Mak”.
Mendengo Yung bercakap seperti itu, Ratu Elizabit jadi ibe. “Kenape Dikau tak buat KTP?”
Yung jawab “Di sini kertas untuk buat KTP tak ade de Mak Ngah. Kalau pun ade tige tahun sekali baru ade.” Mendengo penjelasan Yung, Ratu Elizabit pun teangguk-angguk tande memahami kate-kate Yung. Die pun berdiri mendekati Yung dan die becakap “Kalau begitu, buat aje KTP di Inggris, bio Mak Ngah urus.” Yung pun senang bukan main. Mungkin sebab itu agaknye surat lombe maraton tu dikirim ke alamat Ratu Elizabit.
Lama tidak buat KTP di Inggris, Yung?

Dikau ni nak nanye masalah maraton tu dak?
Ya, ya. Tapi bagaimana Yung bisa jadi juara? Sementara banyak negara mengirimkan atlit-atlitnya yang hebat-hebat.
Masalah itu sepelenye. Yung kan banyak kenalan di Afganistan. Orang pertame yang Yung jumpe adalah Osama Bin Laden. Yung ceritekanlah bahwa Yung akan ikut lombe maraton se dunia, jadi tolong diatur bagaimane carenya orang Indonesia bisa juara di sane.
Apa yang dilakukan Osama, Yung?

Dikau ni itulah salahnye. Belum aku selesai bercakap, Dikau dah bertannye lagi. Dengo Yung cakap sampai selesai baru Dikau tanye.
Ya, ya Yung.

Kan macam tu bagus. Pada hari lombe diadekan, semue anak buah Osama Bin Laden menyamar jadi panitia dan mereke satu persatu mendekati peserta negera lain. Mereke membisikkan ke telinge masing-masing peserta...
Ape bisik mereka, Yung?

Dah Yung cakap, jangan potong cakap Yung!
Maaf Yung.

Bisik mereka ke telinge masing-masing peserta “Awas. Yung Dollah harus juara, kalau tidak, make mike mati kami tembak.” Dengan longlai mereke berlari. Nenguk mereke macam itu, Yung pon lari macam peleset, rase-rase Yung, Yunglah pelari paling laju. Itulah sebabnye Yung juara maraton se dunia
Ada buktinya Yung?

Adelah, apelak tak ade. Kalau tak percaye mari kite ke umah Yung, nenguk piala tu dijadikan penepok batminton oleh cucu Yung.

Tidak ada komentar: